Ефрем Моллов: Преходът в България ще свърши тогава, когато помак поеме управлението на държавата

 
  • Последна промяна на: 10:43, 08.11.2012 г.
  • Автор: Зарко Маринов
  • В рубрика: Интервю
  • 546 Посещения
  • 18 Коментара

Интервю с председателя на новорегистрирания Европейски институт “Помак” – Смолян

Да започнем с визитка на тази нова неправителствена организация, която представихте на пресконференцията в “София прес” или, както я нарекохте, Европейски институт "Помак".

Европейски институт “Помак” вече регистрирана нестопанска организация в обществена полза. Решението е от 29 септември на Смолянски окръжен съд. Тя ще бъде едно научноизследователско звено и организация, която ще покаже и ще да наблегне на традициите на помаците в България. Позабравена е една ценностна система, която е била винаги полезна на Балканите, както и в България. Помаците са наследници на хора, които никога не са проявявали агресия, никога не са говорили лоши неща за религиозните възгледи на хората, никога не са изповядвали радикален ислям, както е модерно сега да се нарича. Това е една ценностна система, в основата на която са били трудът, разбирателството и развитието там, където са тези съвкупности от общности. Така че ние искаме не толкова да я възродим, колкото да покажем, че я имало тази ценностна система и тя да не остане забравена.

Тези ценности са общочовешки все пак, не е ли така?

Абсолютно.

Миролюбието, разбирателството, толерантността, духовността, уважението – всичко това са общочовешки ценности. Въпросът ми беше по-скоро кои сте, как се стигна до учредяването на организацията, каква е идеята ви?

Учредяването реално стана на 7 юли в Смолян. След това бяха подадени документите в Смолянски окръжен съд. На учредителното събрание бяха поканени около 20 човека, от които учредителния протокол и устава подписаха 13 души, другите се отказаха, защото имаше някои неща, които не бяха възприети от всички. Например, имаше един интересен спор – трябва ли помаците заради това, че са мюсюлмани, да бъдат задължително с турскоезични имена, което ние като общо мнение го отхвърлихме. Обяснихме, че е право на всеки човек да си избере какво име да носи и родителите каквото име са му дали, човекът да си го носи с достойнство и с чест. Така че имаше групичка, която може би по някакъв начин искаше да предизвика някаква друга дискусия в друга посока, но болшинството не прие такива аргументи и затова тази групичка си тръгна, отдели се от учредяването и останахме 13 човека. Оттук нататък предложихме в устава един много интересен модел на управление на неправителствена организация. Ако се вземе досегашният опит в неправителстевния сектор, ще се види, че там определено малцинство от хора прави някаква неправителствена организация, в която другите членове обслужват техните интереси. Ние предложихме следния вариант – при нас да няма такова нещо. Всеки член на общото събрание, е член и на управителния съвет. Ако има някакво решение на Европейски институт “Помак”, то може да бъде взето единствено с квалифицирано мнозинство. Там няма хора, които да са по-равни от другите. Общото събрание ме избра да представлявам тази организация, тъй като според българското законодателство трябва да има председател, но трябва да се уточни, че аз съм пръв сред равни. Моите задължения и отговорности не са повече от тези на всеки един член на тази организация. Начинът на вземане на решение е едно традиционно право, което е съществувало в помашката общност. Когато има консенсусно решение, тогава то може да бъде обявено и казано на другите хора. Другото важно, което заложихме в устава, е, че в Европейски институт “Помак” бъдещите членове ще бъдат приемани след покана, която също се гласува с квалифицирано мнозинство, за да няма това разводняване и цялата тази идея да се опорочи. Смятаме, че тези 13 човка са едни сериозни представители на нашата общност и те могат да говорят и да обсъждат широк кръг от въпроси. Когато има някакво решение, то е решение, което е взето след множество дискусии, след множество спорове. Когато има някакво решение, ние просто го обявяваме и то в някаква степен удовлетворява интересите на нашата общност.

Защо нарекохте организацията “Помак”? Разбирам защо “европейски”, защо “институт”, но защо “помак”? Има най-различни наименования на българомохамеданите. Най-далечното до Средните Родопи е помак. Не знам дали знаете, но това наименование идва от Княжество България и започва да се употребява през втората половина на 19-ти век. Докато тук хората са се наричали ахряни.

Това е една от интерпретациите. Защо нарекохме организацията Европейски институт “Помак”. Тази дума или това наименование не е дошло толкова скоро, както се опитаха определени научни среди да докажат, че е от около 150 – 200 години. Ние имаме друга информация и определено друго разбиране откъде идва тази дума – не е била точно такава, но близка на тази дума. Има наши интерпретации по този въпрос и тази дума е влезнала в употреба някъде преди 1100 години.

Къде? Имате ли някакво доказателство?

В Родопите. Ние имаме такава информация, която е дошла през родовата памет и затова казвам, че това е нещо, което може да бъде спорно.

Какво значи “родова памет”, фолклор ли?

Не само като фолклор, а и от това, което са оставили като писмена различните родове.

Да, но факти имате ли?

Да, оставено е черно на бяло.

Такова нещо не е известно досега?

В книгата аз описах това откъде идва и защо се е получило така. Една от версиите за част от родовете, които образуват помашката общност в момента на Балканите. Така че там може да се види една такава интерпретация и да се види откъде точно старите книжовници на родовете са показали как е дошло това наименование. Затова тук може да се спори, но тази дума е наситена с много положителни и отрицателни емоции.

Ние говорим за писмени доказателства!

Думата помак в по-голямата си степен в близките 100 години се използваше с една нарицателна форма и това беше едно обидно обръщение към нашата общност. То може би служеше на определени интереси, но в крайна сметка от нейното постоянно говорене то се наби в съзнанието на хората Така че тази дума получи обществена значимост, която ние смятаме, че ще изчистим от негативното значение.

Да разбирам ли, че думата “помак” е получила гражданственост, затова сте я избрали?

За това говорим. От такава гледна точка вече се знае тази група дори и хора, които недолюбват тази общност. Когато става въпрос за спорене, тръгват пак с тази дума. Така че не само ние сме измислили това понятие и не само ние сме го наложили. От такава гледна точка искаме да покажем какво се разбира под помак. Защото другите наименования, които вие казвате – българомохамедани или българи мюсюлмани – в тях има религиозен елемент, който ние отбягваме. Няма как да кажем, че мюсюлманите са мохамедани, да ги наречем на името на пророка в исляма, това от религиозна гледна точка е неправилно. Не може да бъде прието от хората, които изповядват исляма, така че това автоматично отпада като понятие, което може да използва помашката общност. В това наименование българи мюсюлмани пък абсолютно веднага се налага религиозния елемент в името. Когато една общност има име, няма как, там не е правилно в името на тази общност да се слага религиозен елемент. Защото помислете – в Конституцията на Република България е записано, че България и българите са православни християни.

Е, не пише такова нещо. Възниква разумният въпрос – ако религията в случая не е белег, тогава каква е разликата между българите, които по произход са помаци или ахряни, и българите, които по произход са християни, но и едните и другите не са вярващи?

Ето, за това говорим. Махаме религиозния елемент.

Това ми е въпросът, какво остава, когато махнем религиозния елемент?

Остава общностното наименование и общностното разбиране. Затова там не трябва да има религиозен елемент. Не може гърците да ги наречем гърци християни или гърци католици. Религиозният елемент не трябва да присъства в името на една общност. И тъй като наименованието ахряни е свързано с една интересна теория, решихме, че и това име не може да се използва като наименование на европейски институт. Не трябва и да забравяме, че една част от помаците не са религиозни. Казват, че са помаци, че са мюсюлмани, но това е само един изказ. Не е подкрепен с действия.

Мога да посоча неофициално преброяване на мюфтийството, което е изчислило, че потомци на българи мохамедани в Смолянска област, или мюсюлманите, както те казват, са около 80 хиляди. Районният мюфтия Неджми Дъбов казва, че на празниците на джамия ходят около 8 хиляди. Тоест около 1/10. Останалите не са религиозни .

Да приемем, че това е така и да направим една дискусия колко са религиозни помаците. Наистина се оказва, че голяма част от помаците не са религиозни. Тяхната вяра е по-къщна, по-домашна.

След като не искате религиозния белег, тогава и обособяването му, както ти казваш, в спора с Димитър Стоянов, обособяването на помаците, след като не е етнически, тогава какъв е? Помаците не са ли българи?

Това е група, която изповядва определени разбирания, тоест тези разбирания са вътрешни. Затова говорим за група, не говорим за етнос. Това нещо го разграничихме и в интервюто по БиТиВи.

Тогава тази общност към коя етническа група принадлежи?

Ние казахме ясно – помаците не са тюрки. Тези, които решат да кажат, че са турци или пък християни – това е тяхно право. Самоопределението е нещо, което е гарантирано като човешко право. В един момент някой от помаците може да каже, че е китаец. Окей. На тези, които казват, че са помаци и вътрешно го чувстват, какъв е проблемът да се определят. Ето за тази група говоря.

Добре, махаме, както казвате, религиозния елемент – християни и мюсюлмани, то други религии тук няма. Какъв език има един помак, той не говори друг език освен български?

С езика ние не сме взели някакво решение в нашата организация, но това, което е наложено на Балканите, тъй като виждате, че такива общности не съществуват само в България, има в Северна Гърция, голяма такава общност има в Турция, в Македония, и както ние казваме, разбираме се на македонски, на помашки, то е едно и също.

Те го казват така – говорим на нашенски, но нали той е български език?

Ако отидем с книжовен български език да се разберем със славяноговорящите сърби, с босненци, македонци, нали разбирате, че с книжовния малко трудно се разбираме? Но когато говорим на по-стария архаичен език, нямаме проблеми да се разбираме. Тоест по-голямата част не се разбират на книжовния български език.

Но те не са част от българската държава, не са ходили в българско училище и затова не владеят български книжовен език? Но той пак е български диалект? Араби има и християни, те си говорят на арабски, но са християни.

Спорът с езика ще продължава. Сериозно трябва да се изследват тези неща. Има родова памет, която се предава от поколение на поколение.

Затова казвам, че това е фолклор. Родовата памет е фолклор.

Ние не сме сложили на масата за преговори и не спорим дали помаците са етнос или не са. Това други го казват.

Кой го казва това?

Г-н Стоянов (евродепутатът Димитър Стоянов – б.а.) вчера в ефир го каза. Ние казваме, че помаците са една общност, която в България не създава проблем на държавата, те са от тази държава. Помаците се чувстват български граждани в голямата си част, така че от такава гледна точка има по-интересни тълкувания на събития и факти. Това се е оформило не за сегашните 50 и 100 години. Тази помашка общност се е оформила много назад във времето и има някакви корени и разбирания, които са валидни. И точно това ние искаме да изследваме – какво е дошло от старото време, как тези разбирания са се губели във времето. За това казваме, че Европейски институт “Помак” е една научноизследователска група и ще привлечем както български, така и чужди специалисти, които да дискутират тази тема.

Тоест, ще извикате някои международни учени да ни казват кои сме?

Има някои неща, които трябва да се поизследват повече.

Освен с изследователска дейност, вие с друго няма да се занимавате. Така ли?

Ще коментираме, когато има политически аномалии, които засягат общността. Европейският институт “Помак” ще изпълнява една друга роля.

Защо обявихте, че сте против честването на Балканската война? По принцип аз също имам възражения против честването на която и да е война. Можем да я отбележим, и да си вземем поуките от войната, но да празнуваме война… Можем да честваме например освобождението на Родопите от Османската империя. Та в този контекст ли беше да сте против честването на Балканската война?

Ето какво направихме в новото време – осъдихме Възродителния процес, осъдихме фашисткия и комунистическия режим, но не можахме да осъдим това, което е станало 1912-13 година. Толкова много народ загина от Родопите без съд и присъда. Това е нещо, за което не искат да се говори, а то е било факт. Много хора без съд и присъда бяха вкарани в тютюневи складове, защото е нямало затвори както сега. Това е родова памет, която се знае. Дядовците и прадядовците ни казват – знаят се имената на тия хора, няма ги. Реално като е имало военни действия, ние срещу кого сме се били в Родопите? Въобще е нямало турски аскер тук. Помисли да видиш. Значи има нещо, за което трябва да се говори. Ако има нещо неправилно, трябва да се осъди – както осъдихме фашисткия режим, възродителния процес и т. н. Затова казвам, че не само в ДПС да се гордеят, че е имало някакви събития и от там е почнала демокрацията в България. Ние също сме викали, но е нямало кой да ни чуе. Това е станало преди 100 години в Родопите и те не са колили други хора – те са клали хора от тая общност. Дай да видим какво е станало. Защо е станала “кръстилката”? Кое е наложило православната ни църква да се намеси, та от един път да ги направи християни. Какво е това? Това не е демократично, това е осъдително. И затова когато казваме, че не искаме да честваме Балканската война, тя за нас има някои негативи, които разделят като мислене хората в Родопите. Как ще обявиш да честваш война? И след 100 години да дойдат да обяснят, че ето вижте какво сме правили преди 100 години, имайте си едно наум. Този подтекст нали разбирате, че не е добър за демокрацията в България. Това е нещо, което създава проблем за единството в държавата. В онзи момент, когато някой тръгне да плаши другия, това е проблем за обществото.

Балканската война е нещо съвсем различно – европейските народи са решили да изгонят от Европа османската империя?

Не може да има изявления, че честването на Балканската война е патриотично дело. Такива изявления трябва да се спрат. Кое е патриотичното възпитание тук? Това не води до единство. Като са клали деди и прадеди, за какво патриотично възпитание може да говорим тогава.

Трябва да се знае обаче, че такива кланета не е имало?

Е, за това искаме да отворим дума. Искаме да отворим дискусия в нашия офис, който се намира в заведението на разклона за Пампорово. Да не пречим на никой. Спорове ще има. Но искаме да поставим тези въпроси – да видим има ли други истини за последиците от Балканската война. Нека да дойдат учените.

Ние ще ги поканим – да кажат имало ли е нещо, което ни разделя. Но те дойдоха, имаше пресконференция. В интерес на истината от учените това не се отрича, за което ти говориш. Имало е издевателства. Стою Шишков, който е бил комендант на Устово, затова ги е гонил.

На пресконференцията в “София прес” бе обявено, че сте били преследвани от ДАНС?

Много интересна тема. Но на тази тема не ми е приятно да разговаряме.

Защо? Страх ви е от ДАНС, или да кажете, че се държи като милиционерска организация през комунизма. Вие ли отидохте или те ви извикаха?

Те ни извикаха с призовки. Но смятаме, че за тях е някакъв начин да разберат повече неща за процесите, които стават в Родопите. Ние отидохме не за това, че са ни викали ДАНС, отидохме да образоваме ДАНС, защото там няма наши представители, които като кажем нещо за нашата общност, от другата страна да ни разберат. Там няма хора, които да ни разбират и да са от този произход. Отидохме, за да кажем, че помаците не са заплаха за националната сигурност и че този недемократичен преход в страната ще свърши тогава, когато един помак почне да управлява държавата.

Коментари

Dionis каза:

Така си е Аго Ефреме! Време е вече Помаците да вземат кормилото на управление на тази разпадаща се държава в свои ръце, че иначе, хептен ще я досъсипят тези сегашните мутри и другите около тях. Добре, ама затуй се стягайте заедно по Смолянско помаците да ръководите и общината, ами стига се разделяйте на 10 различни страни, Зарко – насам, Ти – натам, Онзи – незнам си къде, Петият – нейде по лозе, и къде ли не , къде ли не!?! Айде, че още 3 години не остана от този общинско мандат, че и Мелемчо хич не става, пък Дорето нема смисъл да я мислим, че тя веч трябва да кандиса вече, затова стегайте помашките редици не само по Смолян, ами и в Държавата, че тези хайдуци, хептен ще я унищожат. Ама, то наша държава, като им я дадохме ей така даром да я водят, те не я чувствата като своя, щото са пришълци от къде ли не – от Кавказа, от Славяния, от Мангалия и други краища на Европа и Азия, затова – НИЙ Помаците като местни хора – най-много като Траки и други смески е време вече да си върнем държавата, че Хайманите ще я довършат. Затова, стягайте се и умната крачвайте напред и заедно! ;-)

16:42, 08.11.2012 г.
Алиосманката каза:

ДЪРЖАВАТА НАИСТИНА ЩЕ СЕ ОПРАВИ ЕДИНСТВЕНО, само, ако ПОМАЦИТЕ ВЗЕМАТ ДА Я УПРАВЛЯВАТ – те имат чувство за държавност, а други етноси само грабят на поразии. Давайте братя ПОМАЦИ, с Вас ще бъдем!!!

16:54, 08.11.2012 г.
ИБРЯМА каза:

Еха, най-сетне некой чилякь да им каже истината на тези български разрушители, които разкатаха фамилията на държавата и на религията ни. Еваллах на тези Помаци, ашколсун братя мюсюлмани, ще помогнем и на загиващите християни, които заради техните си хора загиват, а не заради нас. Да, възстановите едновремешните добри човеци по Родопите, с технит песни, носии, облекла и най-вече, харакатера им да бъдат човеци, както едно време, е не наркомани, алкохолици и леки патки, в които са се превърнали всичкото останало население на България, което много скоро ще остане , има-нема 5 милиона, ама за това нямат вина ПОМАЦИТЕV Аллах да Ви води и да ви помага, братя.

17:09, 08.11.2012 г.
Манчо Сердарев каза:

Браво, бе другар, как не се сетихме? Въпреки, че не галья много помаците, но все пакт са си наши хора и наистина май е дошло време те да започнат да ни управляват, щото нашите шматки се изложиха, вече 60 години ни ръководят и все в батака вървим. А, и вижте, когато Смолянски окръг се управляваше от помака Величко Карадажов, всичко вървеше по мед и масло, имаше строеж, имаше кипеж, имаше живот, а след него потоп до народно удавяне. Може да са прави тея хора, сигурно техният Господ-Алах им помага, а той като е един ще помогне и на другите.

17:30, 08.11.2012 г.
Демократ каза:

В Българи ще има демокрация когато циганин стане президент(Както в Америка Обама) и помак стане шев на правосъдието.Иначе правосъдието прилича на светата инквизиция получаваща ордени от пловдивския митрополит.ДО КОГА ЩЕ ПЛАЩАМЕ ГРЕХОВЕТЕ НА ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ?????? Ние не сме част от нея!!!

18:25, 08.11.2012 г.
Управдание за насилието 1912г каза:

"Помирение. Българите християни говорят за Батак и Перущица, българите мохамедани за Тъмръш. По време на Балканската война Тъмръшко попада в зоната на Македоно-Одринското опълчение. Това са все харамии, четници, които са изпълнени с мъст. Тъмръш е опожарен, селата горят, защото е още жив споменът от Батак и от Перущица. "- Академик Георги МарковЪ

18:29, 08.11.2012 г.
Анархист каза:

Ей, Демократе – абе, ти даваш наистана много добро предложение, батка. И на циганин президент ще се съгласим, направо това е супер предложение, като в Америка, кой преди 10 години верваше, че негър ще стане президент, ибеше като фантазия, ама, на стана, човека, и то доста добър президент. А, помака може и шеф на правосъдието и на земеделието и на държавата най-добре, поне е сигерно ще хиляда пъти по-добре ще ръководи от тези досегашните нескопосани нехранимайковци, особено от последният Бойко-Мафиота, ще бъде помака по-добър 1 милион пъти, щото Помака, винаги е градил държави, че виж на Турция, един нищо и никакъв помак Мустафа Кемал, каква хубава държава им създаде, а нас в България, Гърция, Македония и Албания от където му са корените направо ни оставиха да гинем като мърши. Ей, тва предложение го харесвам много, щото всички ще живеят по-добре, поне помаците това са го показвали на света и го могат, що да не го направят – ПОДКРЕПЯМ ги, макар да съм българче.

19:58, 08.11.2012 г.
Етнически българин каза:

По-добре помаци да ни управляват, отколкото тези сегашните тъпи и нали мафиоти, мутри и милиционери. Да видим кой ни управлява сега в Смолян и си правете сметка до къде я докарахме. Съгласен съм и аз, че ще е най-добре държавата да се управлява от помаци, тъй като те винаги са били по-разумни и отговорни за самата държава. Макар, да имам по-друго виждане за помаците, считам, че те са най-свестните хора милеещи за общата ни родина. И, аз ще ви подкрепя, хора, защото нашите боклуци съсипаха страната ни, в края на краищата – какво лошо има помак да ни управлява, както в Америка, на никой не се вярваше, че негър-мюсюлманин ще ръководи USA два мандата, то това стана. Сигурен съм, че тогава работите в държавата ще тръгнат по-добре, защо да не опитаме и това, то досега какви ли излагации минаха в управлението, а помаците винаги са били по-мислещи хора, ех има и изслючения, но като гледам накъде вървим, с двете ръце бих подклепил помаци да са основните водещи ръководители на държавата, поне знаем, че няма да я предадат на чужди интереси, нито на Русия, нито на Америка, както се прави досега. Няма да минете и без другите, но със съгласен с помаците.

09:41, 10.11.2012 г.
eipomak.eu каза:

Интернет страница на Европейски Институт Помак: www.eipomak.eu

18:30, 11.11.2012 г.
NADEJDA каза:

Та нали беше турчин начело на тройната коалиция,Доган какво направи направи мафията ограби държавата,какви пътища остави със тройната коалиция 501,но ГЕРБ виждатели какво прави угажда на хората,пътища всичко кой каквото поиска,такае защото не крадат за разлика от техните предсественици.Само ГЕРБ И БОЙКО.1

12:13, 12.11.2012 г.
Скитник каза:

Отново мирише на нещо не чисто относно помаците. Кой не е правил експерименти с тях? Който не е искал. От както има информация относно този етнос ,всички са мюсюлмани и имената естествено са такива. Но след оказаното насилие върху тях можеш сега да сесблъскаш с какви ли не имена от екзотични до ново-сътворени. Както и да е. Тази нова организация “Помак"с не стопанска цел бих я подкрепил с две ръце стига да не залита в крайности. Нито една от създадени до сега не е показала истината за помаците. Каквото можаха от нашата история ,бит ,култура беше откраднато преиначено вкарано в чужди интереси не за помаците а против тях. За етнос като нашия мога да се говорят небивалици на поразия,защото няма кой да ни защити. Държани в изолация материална и духовна целяща асимилация. Историята казва много добре какви сме,ние не сме паднали от друга планета а сме си местен народ но..... Стефан Веркович написва "Веда Словена” използувайки родовата памет именно на помаците. Затова не могат да се примирят т.н. "учени"защото там се разкриват много неща ,и много митове от историята просто увисват без доказателства. Има много неща които трябва да бъдат обяснени за да се знае кои сме и какви сме ане всеки да ни дърпа към себе си и никой да не ни приема като равни. За сег до тук.

16:29, 14.11.2012 г.
Помак каза:

Не само Кемал Ататюрк е известен помак създал съвременна Турция. Нищо не се казва за един друг още по голям помак основателя на съвременен Египет и Судан, Мехмед Али паша , който е направил това преди два века. Неговите наследници управляват Египет до идването на власт на Ануар Садат през 1952 год. Ако искате да знаете нещо повече за този велик човек трябва да посетите Гърция град Кавала. Над пристанището е историческия център на града там е издигнат голям паметник на него, а малко по-нагоре се намира и неговия конак. Пишат се какви ли не измишльотини но, едно е ясно роден е в село Масарлъ населено само от помаци . Това което е направил мнозина с по-голяма власт не са успели.

14:23, 15.11.2012 г.
ПОМНЕЩ каза:

Интересно, как точно сега г-н Ефрем Моллов, който беше легитимно избран от електората на “Национално движение Симеон втори” за общинки съветник преди няколко години, в момента организира неправителственна организация с неясна цел цитирам: “Ефрем Моллов: Преходът в България ще свърши тогава, когато помак поеме управлението на държавата” няколко месеца преди изборите.

22:33, 15.11.2012 г.
ПОМНЕЩ каза:

Интересно, как точно сега г-н Ефрем Моллов, който беше легитимно избран от електората на “Национално движение Симеон втори” за общинки съветник преди няколко години, в момента организира неправителственна организация с неясна цел цитирам: “Ефрем Моллов: Преходът в България ще свърши тогава, когато помак поеме управлението на държавата” няколко месеца преди изборите.

23:01, 15.11.2012 г.
Лоялен каза:

За историята на помаците се крие всичко. Те са ценен залък за всички управляващи от 1878 год . до сега. Целта на всички е една---АСИМИЛАЦИЯ а не адаптация , те са адаптирани много добре. Това е етноса с най малка престъпност с пословично трудолюбие. Измишльотините че доброволно си сменят имената и преминават в християнството са резултат от натиска който се е оказвал и оказва постоянно върху тях кога явен кога скрит но постоянен. То не бяха срещи ,беседи, създаване на филми пишене на книги и какво ли не за да се докаже нещо което едва ли се е случило , но е необходимо еи така за самочувствие. Но пред кого? Света не вярва на такива измислени истории като например пасквила “Време разделно” та даже и филм направиха . Но това е за вътрешна употреба света не вярва без доказателства а те липсват. И все пак макар всичко от историята за помаците да се крие и унищожавя има останали не малко исторически извори доказващи е помаците са местен народ. Един жокер за любопитни и истински историци. Разходете се до Солун полюбопитствайте къде е този надпис който описва битката на Калоян, там ще намерите много неща иедно от тях ,най-важното от какви войни е съставена армията му. От помаци. От тук нататък ще чакам ще чакам коментариите.

14:57, 16.11.2012 г.
До ПОМНЕЩ каза:

Ей Помнещ, какво лошо има в това, че Ефрем Моллов е бил някога съветник от някаква си организация, да не би да завиждаш нещо, като изгубен ахмак или като върл кръстоносец, бе друже. Що не гледаш, какви нполезни еща правят сега тези хора, а и доколкото го познавам, Ефрем Моллов е един голм работар и бачкатор, а кой помак не е такъв, бре философе? :-)

22:57, 17.11.2012 г.
Четящ каза:

Интересно, как ще си разделите “древната” слава с македонците? Сега разбирам защо са поставени тези колони на стария център.

15:02, 19.11.2012 г.
Зрял каза:

Ей четящ ; Това че не се казва истината за помаците е очевадно. Криенето и показва само едно че се страхувате защото ще ви се видят простотиите и лъжите. Колкото до славата вие отдавна сте я обсебили,само че кой ли ви вярва. Ние не искаме слава а ИСТИНАТА и само ИСТИНАТА толкова.

16:05, 21.11.2012 г.
Добави коментар

Приемат се само коментари написани на кирилица.

Водещи новини

  • Мощен бобен салют взриви Смилян за десети пореден път

    още
  • Пълна забрана за отстрел на мечки

    още
  • Вливат горското стопанство в Девин в ДЛС "Извора"

    още
  • 65 нарушения и опорочени обществени поръчки за над 6 млн. лв. откри АДФИ в община Девин

    още
  • Райковец е номиниран за главен прокурор

    още
  • Управителят на МБАЛ - Мадан, д-р Стефан Хаджиев: За деветмесечието сме на печалба, стопихме дълговете

    още
  • С поздрав от родния край за юбилея на Вергиния Овчарова

    още
  • Астрономите получават 270 000 лв., но ако бдят над горите

    още

Архив — новини

2012
  • ноември
  •       1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30    
  • октомври
  • 1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31        
  • септември
  •           1 2
    3 4 5 6 7 8 9
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
  • август
  •     1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30 31    
  • юли
  •             1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          
  • юни
  •         1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30  
  • май
  •   1 2 3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27
    28 29 30 31      
  • април
  •             1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30            
  • март
  •       1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31  
  • февруари
  •     1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29        
  • януари
  •             1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31          
2011
2010
  • декември
  •     1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30 31